damnoshB

مطالب آموزشی پزشکی

damnoshB

مطالب آموزشی پزشکی

  • ۰
  • ۰

 برای آشنایی بیشتر با عملکرد استرس برشیر مادر و سلامت نوزاد باید بدانید که! عصبانیت و استرس باعث می‌شود، به میزان کافی غذا نخورید و آب ننوشید و این دلیل محکمی است برای کاهش تولید شیر مادر. خشم و استرس در دوره شیردهی، بر میزان شیر و ترکیبات آن، اثر می‌گذارد. هنگامی که دچار خشم و استرس می‌شوید، در بدن هورمون‌های کورتیزول، آدرنالین و نورفین‌فرین ترشح می‌شود. این هورمون‌ها توانایی شما در مواجه با استرس را افزایش می‌دهند، اما در بلند مدت، آثار منفی بر جسم و روان شما می‌گذارند. هم چنین، هنگامی که در شرایط پر استرس هستید، فرصت کافی برای شیردهی منظم به نوازد را ندارید. در نتیجه میزان شیر تولیدی کاهش می‌یابد. بیماری مادر و مصرف دارو نیز در مادران ایجاد تنش و استرس کرده و از میزان شیر آن‌ها می‌کاهد. هورمون کورتیزول که در شرایط پر تنش در بدن آزاد می‌شود، قادر است بر روی ترکیبات شیر اثر گذاشته و آن را تغییر دهد.

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه کورتیزول در بدن نوزادان تغذیه شده با شیر مادر، ۴۰ درصد بیشتر از نوزادانی است که با شیرخشک تغذیه می‌شوند. محققان، منشأ این هورمون در نوزادان را شیر مادر می‌دانند و به آن “کورتیزول دست دوم” می‌گویند. هورمون کورتیزول از طریق شیر وارد دستگاه گوارش نوزاد شده و از آنجا توسط نوروترنزمیترها، به مغز پیام می‌فرستد که محل کنترل احساسات را تحت تاثیر قرار دهد. تاثیر بلند مدت کورتیزول دست دوم در نوزادان شیرخوار، هنوز مشخص نیست. یک تحقیق در دانشگاه آریزونا، نشان داده است، نوزادانی که سطح کورتزول بالایی دارند، در شرایط ناآشنا به سرعت برانگیخته شده و گریه می‌کنند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • ۹۹/۰۴/۱۶
  • سمیرا رضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی